نوشته شده توسط : رسول

 کفی طبی چیست ؟

از نظر ماهیت، کفی طبی در واقع یک ارتز یا محصول کمکی است که برای اصلاح مشکلات پا از جمله،  احساس درد کف پا ،خار پاشنه،میخچه،کف پای صاف  و... بدون نیاز به انجام جراحی و درمان دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیسم درمانی این محصول به این صورت است که با توزیع فشار از یک نقطه به سایر نقاط پا در کاهش درد و تسکین علائم بسیاری از بیماری‌های مربوط به فیزیک پا از جمله در بیماران دیابتی، کف پای صاف، خار پاشنه، میخچه، ناهنجاری انگشتان و ... در افراد کودک و بزرگسال کمک می‌کند.

کفی طبی

در حال حاضر کفی‌های طبی به صورت آماده نیز در بازار موجود هستند، اما منظور از کفی طبی در مقاله ما، کفی است که به صورت اختصاصی برای فرد بیمار و با توجه به ویژگی‌ها و فیزیک پای او منحصرا برای استفاده شخص تولید می‌شود و برای درمان، تصحیح و محافظت از پا و کف پا به کار می‌روند.

انواع کفی طبی

شاید دانستن این مطلب برای شما جالب باشد که کفی‌های طبی بر اساس عارضه‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای انواع گوناگونی هستند، کفی‌های طبی با توجی به نقشی که در درمان دارند به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

کفی طبی کف پای صاف

این محصول، مخصوص افرادی ساخته می‌شود که به صورت مادرزادی از صافی کف پا رنج می‌برند، صافی کف پا باعث مشکلات زیادی از جمله درد مفاصل، مشکلات ستون فقرات و درد پا می‌شود، این عارضه به ویژه در افراد با وزن بالا، سن بالا و بیماران دیابتی بیشتر آزاردهنده است. کفی‌های طبی مورد استفاده برای این افراد از جنس فوم نیمه سخت ساخته می‌شود که قابلیت تحمل فشار زیادی را دارا است. این امتیاز باعث اعمال نیروی اصلاحی به ویژه در کودکان و نوجوانان می‌شود.

کفی طبی پای صاف

کفی طبی دیابتی

بیماری دیابت تبعات گسترده‌ای که دارد یکی از آنها تاثیر روی مکانیسم عملکردی عصبی و عروقی پا است. یکی از راه‌های درمان و پیشگیری از عوارض دیابت استفاده از کفی طبی است. کفی مناسب برای افراد دیابتی باعث جلوگیری از فشار و نیروهای برشی وارد شده به پا و جلوگیری از آسیب دیدگی در این قسمت از پاها می‌شود، همچنین طراحی خاص و جنس نرم این کفی باعث محافظت پا و عدم تحریک زخم‎های حاصل از دیابت شده و به بهبود زخم‎ها کمک می‌کند.

کفی طبی دیابتی

کفی طبی قوس بلند پا

افزایش قوس طولی کف پا باعث ایجاد درد شدید در افراد می‌شود، این عارضه می‌تواند در بلند مدت به کوتاه شدن طول پا، انحراف مچ پا، تغییر شکل انگشتان، عدم تعادل در راه رفتن و ایستادن و خشکی مفاصل شود. برای کاهش عوارض این ناهنجاری کفی طبی با استفاده از اسکن سه بعدی از پای بیمار تهیه می‌شود که این امر اثربخشی کفی‎ها را چندین برابر می‌کند.

کفی طبی ژله ای

کفی طبی خار پاشنه

خار پاشنه عارضه‌ای است که باعث ایجاد یک زائده استخوانی در قسمت پاشنه پا می‌شود. این عارضه بسیار دردناک است و می‌تواند به مرور باعث تغییر الگوی راه رفتن، آسیب دیدگی پاها، زانوها، باسن و پشت به دلیل تغییر الگوی ایستادن و راه رفتن و در برخی موارد حتی پارگی رباط پلانتار شود.

کفی طبی خار پاشنه

کفی طبی خار پاشنه از فوم نرم تهیه می‌شود که باعث کاهش فشار روی استخوان کاریکانوس می‌شود، در صورت استفاده صحیح و مداوم کفی طبی مخصوص خار پاشنه و انجام نرمش‌های مربوط به درمان می‎توان به کاهش درد و در درازمدت به بهبودی کامل امید داشت.

ویژگی‌های منحصر به فرد کفی آن چیست؟

برای این که بتوان یک کفی کفش را کفی طبی نامید باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. در این بخش سعی می‌کنیم برخی ویژگی‌های مهم کفی‌های طبی را مرور کنیم.

- محصول مناسب باید با توجه به شرایط اختصاصی هر بیمار تجویز شود و بهترین شکل آن تولید کفی طبی با استفاده از اسکن سه بعدی پا و بررسی فیزیک پای بیمار است.

- کفی باید از استحکام و دوام مناسب برخوردار باشد، در شرایط استانداردی تولید شده باشد و بتواند نقش درمانی خود را به خوبی ایفا کند. کیفیت مواد به کار رفته و تکنولوژی ساخت از جمله مواردی است که کارایی کفی طبی را تضمین می‌کند.

- کفی کفش ارتوپدی باید توسط پزشک ارتوپد و با توجه به مشکلات شخص بیمار و بعد از بررسی‌ها و معاینات دقیق پزشکی تجویز شود.

چه کسانی باید از این محصول ارتوپدی استفاده کنند؟

دامنه مصرف کنندگان این ارتز گسترده است، کسانی که درد پاشنه پا، قوس پا، صافی کف پا، درد و خستگی مزمن پا، تورم عصب، آرتریت، التهاب تاندون، پیچ خوردگی قوزک، اختلاف طول پا، دفورمیتی پا، درد زانو، کمر یا مفصل ران دارند از جمله کاندیداهای استفاده از این محصول هستند.

کفی کفش نوعی ابزار ارتوپدی است که برای اصلاح یا تغییر عملکرد پا استفاده می‌شود و به صورت اختصاصی برای درمان، تصحیح و حمایت از پاها در برابر بیماری‌ها و عوارض مختلف از قبیل عوارض دیابت در پاها، تغییرات بیومکانیکی و آسیب‌دیدگی‌های مزمن پاها طراحی می‌شود. بعضی از کفی‌های کفش به شکل ساده و غیر اختصاصی ساخته شده‌اند، مانند کفی‌هایی که به عنوان ضربه‌گیر زیر پاشنه‌ها در کفش‌های معمولی قرار داده می‌شوند و بدون نیاز به نسخه در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های لوازم پزشکی به فروش می‌رسد.
 

 

اما در برخی از موارد کفی طبی کفش باید به صورت اختصاصی برای بیمار طراحی و ساخته شود تا با نیازها و شرایط خاص او مطابقت داشته باشد. کفی‌های کفش اختصاصی با استفاده از یک قالب مخصوص که از پاها گرفته می‌شود و به آن اصطلاحاً گچ می‌گویند، طراحی و ساخته می‌شوند. این قالب می‌تواند هر گونه ناهنجاری یا نقصی که در ساختار پا وجود داشته باشد را نشان بدهد. تکنسین‌هایی که در آزمایشگاه طراحی و ساخت کفی و کفش طبی کار می‌کنند، با استفاده از قالب تهیه شده از پای بیمار و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، یک کفی اختصاصی برای او طراحی می‌کنند که فشارهای ناشی از بدشکلی پا را خنثی کرده و یا ناهنجاری‌های آن را اصلاح کند.

انواع کفی کفش طبی

به طور کلی کفی‌های کفش به دو گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل کفی‌های عملکردی و کفی‌های سازگار کننده (راحتی) می‌باشد.

کفی‌های عملکردی

 

همان طور که اشاره شد، کفی‌های کفش طبی انواع مختلفی دارند. کفی‌های عملکردی به منظور حمایت از پاهایی که وضعیت بیومکانیکی غیر طبیعی دارند، طراحی شده‌اند. این کفی‌ها معمولاً از جنس پلاستیک‌های پلیمری ساخته می‌شوند و برای کاهش انحراف مچ پا به طرف خارج (پرونیشن) یا صافی کف پا مناسب هستند.
کفی‌های عملکردی همچنین به جذب شوک وارد بر پاها در زمان راه رفتن یا حرکت کردن کمک می‌کند. این کفی‌ها برای اصلاح انواع مختلف ناهنجاری‌های شکل پا موردد استفاده قرار می‌گیرند و از قسمت عقب و وسط پا حمایت می‌کنند. انواع خاصی از کفی‌های کفش هم وجود دارد که هم خاصیت عملکردی و هم خاصیت سازگارکنندگی دارد.کفی‌های سازگار کننده

 

بریس، آتل، اسپلیت، گیت پلیت و نایت بار مثال‌هایی از کفی‌های سازگار کننده هستند. این نوع از کفی‌های کفش را هر کسی می‌تواند استفاده کند و حالت اختصاصی ندارد. از این کفی‌ها بیشتر برای تسکین دردهای خفیف کف پا یا اصلاح مشکلات ساختاری جزئی در پاها استفاده می‌شود.

 

کفی‌های طبی را می‌توان بر اساس ناحیه‌ای از پا که برای پوشش دادن آن ساخته شده‌اند، طبقه‌بندی نمود. برای مثال کفی‌های مخصوصی طراحی شده‌اند که از کف پا تا بالای قوزک را می‌پوشانند و موقعیت و حرکت قوزک پا را مستقیماً کنترل کرده و همزمان با آن، ناهنجاری‌ها و نقایص پا را هم اصلاح می‌کنند.
این کفی‌ها یکی از رایج‌ترین انواع کفی‌های طبی هستند، به طوری که در حدود ۲۶% از کل کفی‌های طبی ساخته شده از این نوع می‌باشند. از این کفی‌ها برای درمانن عوارض ناشی از ناهنجاری‌ها و بیماری‌هایی از قبیل نوروپاتی محیطی یا سکته مغزی که بر عملکرد عضلات تأثیر می‌گذارند، استفاده می‌شود.


کفی‌های ورزشی

کفی‌های ورزشی برای استفاده مردان و زنان ورزشکار ساخته شده‌اند. از این کفی‌ها به طور اختصاصی در کفش‌های ورزشی مخصوص گلف، اسکیت این لاین، دوچرخه‌سواری کوهستان، اسکی سرعت و فوتبال استفاده می‌شود. کفی‌های طبی ورزشی تأثیر مثبتی بر وضعیت قرارگیری پاها، کاهش فشارهای ناشی از فعالیت ورزشی، جذب شوک وارد بر پاها و توزیع متعادل وزن بدن بر روی کف پا دارند.کفی‌های فوتبالی

در ورزش فوتبال خطر آسیب رسیدن به پاهای شما خیلی زیاد است. این آسیب‌ها نه تنها به خاطر تکل‌های خطایی که همبازی‌های شما می‌زنند، بلکه می‌تواند ناشی از ضربات و نیروهای شدیدی باشد که در جریان هر مسابقه‌ای که شما بازی می‌کنید، به طور مداوم به پاهای شما وارد می‌شود. بازی کردن روی چمن باعث می‌شود که از شدت این فشارها به علت نرم‌تر بودن بودن سطح زمین، کمی کاسته شود، اما حتی زمین چمن هم خطرات خاص خود را دارد. استفاده از یک کفی فوتبالی به حمایت بیشتر و افزایش پایداری پاهای شما کمک می‌کند و با خنثی کردن ضرباتی که در جریان مسابقه به پاهای شما وارد می‌شود، از پاها بهتر محافظت می‌کند. انواع بسیار زیادی از کفی‌های فوتبالی وجود دارند که متخصص ارتوپدی می‌واند بهترین نوع آن را با توجه به وضعیت پاها به شما توصیه کند.

 

 

آیا من متقاضی خوبی برای استفاده از کفی‌های طبی هستم؟

به طور کلی هر فردی که احساس می‌کند برای راه رفتن یا دویدن نیاز به نوعی حمایت بیشتر از پاهای خود دارد، کاندیدای خوبی برای استفاده از کفی‌های طبی کفش است. کفی‌های طبی به طور خاص برای افرادی خوب است که می‌خواهند درد، ورم و ناراحتی ناشی از مشکلات پاها را تسکین داده یا از وقوع آن جلوگیری کنند.
با این حال، غالباً افرادی که دردی در پاهای خود احساس نمی‌کنند نیز می‌توانند از فواید کفی‌های طبی بهره‌مند شوند. شایع‌ترین علائم ناشی از ناهنجاری‌های پا کهه می‌تواند نشان دهنده نیاز شما به استفاده از کفی‌های طبی باشد عبارت است از:

  • انحراف یا قوز شست پا (بونیون)
  • ساییدگی غیر طبیعی کف کفش‌ها (برای مثال اگر یک طرف از کف کفش شما سریع‌تر از طرف دیگر آن ساییده می‌شود)
  • درد مزمن پاشنه، زانو یا پایین کمر
  • صافی کف پا
  • درد جلو ساق پا
  • در رفتن یا پیچ خوردن مداوم مچ پا
  • شیوه غیر طبیعی راه رفتن (انحراف پاها به طرف داخل یا خارج در هنگام راه رفتن)

از کفی‌های پوشاننده قوزک پا نیز می‌توان برای حمایت غیر مستقیم از سایر قسمت‌های بدن مانند زانو و ساق پا استفاده کرد. این کفی‌ها برای حمایت از اندام‌های تحتانی ضعیف شده یا از کار افتاده خوب هستند و می‌توانند به بهبود شیوه راه رفتن در افرادی که مشکل افتادگی پا یا آرتروز دارند، کمک کنند.

جنس کفی‌های طبی

جنس مواد به کار رفته در کفی‌های طبی به گونه‌ای انتخاب می‌شود که بسته به نیازهای خاص بیمار، هم از پاها حمایت کند و هم شوک وارد بر پا را جذب نماید. مثلاً کفی‌هایی که برای کفش‌های ورزشی استفاده می‌شود، قدرت جذب شوک بسیار بالایی دارند. برای کاربردهای دیگر و سایر شیوه‌های راه رفتن می‌توان از موادی با سختی و تراکم متفاوت استفاده کرد که با آن شرایط خاص یا سبک زندگی مخصوص بیمار مطابقت داشته باشد.

کفی‌های فیبر کربنی

 

ویژگی‌های خاص ماده فیبر کربن باعث می‌شود کفی‌هایی که از این ماده ساخته می‌شوند، ساختار نازک‌تر، سبک‌تر و قوی‌تری نسبت به سایر مواد داشته باشند. برای ساخت کفی‌های طبی می‌توان فیبر کربن را با یک پلیمر از جنس رزین اپوکسی ترکیب کرد و یا یک روکش (لامینت) از جنس ترموپلاستیک بر روی کفی فیبر کربنی کشید.
کفی‌های فیبر کربنی به خاطر سختی زیاد و نداشتن خاصیت ارتجاع‌پذیری، برای استفاده در فعالیت‌های ورزشی توصیه نمی‌شوند. در واقع ماده فیبر کربن برای هر گونهه کاربردی که به جذب شوک و نیروهای شدید نیاز است، قابل توصیه نمی‌باشد.

کفی‌های فایبرگلاس

 

خواص ماده فایبرگلاس باعث می‌شود که کفی‌هایی که از این جنس ساخته می‌شوند خیلی سبک، محکم و بادوام باشند. البته این کفی‌ها به خاطر سختی زیادی که دارند، خیلی به ندرت برای فعالیت‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر در مواردی از قبیل کفش‌های راحتی و کفش‌های پیاده‌روی که فضای آزاد کمی وجود داشته باشد، استفاده می‌شود. کفی‌های فایبرگلاس را می‌توان از روی قالب‌های خمیری تهیه شده از کف پا و یا عکس‌های سه‌بعدی که از پاها گرفته می‌شود، طراحی کرد و ساخت.کفی‌های ترموپلاستیک

 

از کفی‌های ترموپلاستیک برای مواقعی که نیاز به جذب شوک‌هایی با شدت‌های متفاوت باشد، استفاده می‌شود. این کفی‌ها به خاطر تراکم پایین‌تری که دارند، امکان جذب بهتر شوک را فراهم می‌کنند و به عنوان یک ضربه‌گیر خوب، ضربات و فشار ناگهانی وارد بر پاشنه را به طور مؤثری کاهش می‌دهند. به همین دلیل از کفی‌های ترموپلاستیک به طور خاص برای فعالیت‌های ورزشی و کاهش نیروهای شدید در زمان دویدن و راه رفتن بر روی سطوح بتونی و آسفالت استفاده می‌شود.
 
مزایای استفاده از کفی‌های طبی

به طور کلی هدف از استفاده از تمامی کفی‌های طبی، کمک به بهبود بیماری‌ها یا آسیب‌‌دیدگی‌های مختلف پا از قبیل التهاب تاندون پاشنه (آشیل)، انحراف (قوز) شست پا، التهاب فاشیای پلانتار، سندروم تونل تارسال و غیره می‌باشد.
در صورتی که شما هم از هر یک از این بیماری‌ها رنج می‌برید، لازم است ابتدا با متخصص بیماری‌های پا مشورت کنید تا نوع مناسب کفی را به شما توصیه نماید.
کفی‌های طبی از چند جهت برای شما مفید هستند. اولاً با کاهش درد و ورم پاها امکان راه رفتن، دویدن و پریدن به صورت ایمن را برای شما فراهم می‌کند. همچنینن میزان پایداری مفاصلی که دچار لقی و ناپایداری شده‌اند را افزایش می‌دهد و از قوس کف پا حمایت بیشتری می‌کند.
علاوه بر آن، کفی‌های طبی به رفع مشکلات مربوط به سایر قسمت‌های بدن از جمله کمر و لگن نیز کمک می‌کنند. سایر مزیت‌های مهم استفاده از کفی‌های طبیی عبارت است از:

  •  بهبود سلامت کلی کف و مچ پا
  •  اصلاح انحراف اندام‌های بدن از جمله مچ پا از راستای طبیعی خود
  •  جلوگیری از بدشکلی و ناهنجاری پاها

کفی‌های طبی به عنوان ضربه‌گیر، شوک وارد بر کف و قوزک پا را جذب کرده و از صدمه دیدن و التهاب این قسمت‌ها جلوگیری می‌کنند و یا آن را کاهش می‌دهند. کفی‌هایی که به صورت سفارشی و اختصاصی برای بیمار ساخته می‌شوند، نسبت به کفی‌های ساده بدون نسخه، قیمت بالاتری دارند. اما کارآیی آنها در حمایت از اندام‌ها بیشتر است و دوام طولانی‌تری هم دارند.

کفی طبی کفش نوعی ارتز است که برای اصلاح عملکرد کف پا و پایین‌تنه، یعنی کف پا، مچ پا، پا، زانو، ران و لگن، طراحی می‌شود. متخصص برای اصلاح عملکرد کف پا و پایین تنه کفی طبی خاصی را تجویز می‌کند که فشار روی ساختارهای آسیب دیده‌ی پا و پایین تنه را کاهش می‌دهد تا بیمار دیگر متحمل درد نشود و فرصت لازم برای بهبود این ساختارها ایجاد شود. به علاوه کفی‌های طبی تجویزی با کاهش دادن نیروهای غیرطبیعی یا آسیب‌شناختی وارد بر کف پا و پایین‌تنه از بروز مشکلات آتی در این بخش‌های جلوگیری می‌کند.

 

انواع کفی طبی


کفی نرم و شکل‌پذیر

 

کفی‌های طبی نرم شکل‌پذیر برای ایجاد لایه حفاظتی زیر پا یا کاهش فشار روی ناحیه آسیب‌دیده یا دردناک کف پا به کار برده می‌شود. این نوع کفی برای کنترل عملکرد غیرطبیعی کف پا نیز طراحی می‌شود. مواد مختلفی مانند چوب‌پنبه، چرم، فوم پلاستیکی و لاستیک در تهیه این نوع کفی به کار برده می‌شود. این نوع کفی از کفی فانکشنال یا عملکردی نرم‌تر و منعطف‌تر است. کفی شکل‌پذیر برای درمان پینه دردناک کف پا، زخم پای دیابتی، درد استخوانی کف پا و دیگر ناراحتی‌های کف پا به کار برده می‌شود.

کفی عملکردی یا فانکشنال

 

از کفی عملکردی یا فانکشنال برای اصلاح عملکرد پا و در نتیجه اصلاح عملکرد غیرطبیعی پایین‌تنه استفاده می‌شود. بعضی کفی‌های عملکردی نیز مانند کفی‌های نرم شکل‌پذیر برای حمایت از ناحیه‌های دردناک کف پا نیز طراحی می‌شود.

کفی طبی عملکردی برای درمان گستره وسیعی از عارضه‌های دردناک کف پا و پاین‌تنه کاربرد دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد مفصل انگشت شست پا و مفصل دیگر انگشتان
  • درد پاشنه و قوس کف پا
  • درد مچ و پاشنه پا

از آنجایی که عملکرد غیرطبیعی کف پا اختلال‌های پا، زانو و مفصل ران (لگن) را نیز به دنبال دارد، انواع کفی طبی عملکردی معمولاً برای درمان التهاب تاندون و بورس (بورسیت) مچ پا، زانو و مفصل ران و همچنین درد جلوی ساق پا تجویز می‌شود.

اگر چه اکثر پژوهشگران در زمینه استفاده از ارتزها برای درمان عارضه‌های خاصی مانند درد جلوی ساق پا یا التهاب تاندون آشیل مطالعه می‌کنند، اما شرایطی پیش می‌آید که کفی طبی باید در ورزش‌های معین نیز به کار برده شود.

کفی ورزشی و کفی فوتبالی

 

فوتبالیست‌ها هنگام تمرین و در هر مسابقه مدت زیادی می‌دوند و دچار آسیب‌دیدگی‌هایی می‌شوند که در میان مانند دوندگان شایع است، همچنین حرکت‌های سریعی که برای گرفتن توپ انجام می‌دهند نیز گاهی صدمات جدی را به دنبال دارد. آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد، مانند پیچ خوردن و رگ به رگ شدن مچ پا و کشیدگی تاندون آشیل در میان بازیکنان راگبی و فوتبال شایع است.

آن گروه از ورزشکاران که مانند بازیکنان فوتبال و راگبی کفش ورزشی مخصوص به پا می‌کنند، به کفی‌های خاصی مانند کفی فوتبالی برای کفش‌های جذب خود نیاز دارند. این کفی‌ فوتبالی باید هیل کاپ و نگهدارنده گودی کف پا داشته باشند تا بیشینه پایداری را به دست دهند. به علاوه کفی فوتبالی باید خاصیت ضربه‌گیری داشته باشد تا فشار و کشش روی عضله‌ها را کاهش دهد و از آسیب دیدگی جلوگیری کند.

کفی های مخصوص کف پا و قوزک پا نیز از دیگر انواع کفی های طبی می باشد.

کفش طبی

 

هر چه مشکل پا جدی‌تر باشد، باید کفش مخصوص‌تری با دقت بیشتر متناسب با کف پا تهیه شود تا کاملاً اندازه و راحت باشد و راه رفتن با پای آسیب پ‌دیده را راحت‌تر کند. برای تهیه چنین کفش طبی‌ ابتدا قالب‌گیری انجام می‌شود و سپس متخصصین کفش طبی را دقیقاً اندازه پا تهیه می‌کنند و تمام اصلاحات ضروری تجویز شده از سوی متخصص ارتوپد را در ساخت آن رعایت می‌کنند یا در صورت لزوم خود اصلاح دیگری را به آن اضافه می‌کنند.

مواد قابل استفاده در ساخت کفی
 کفی فیبر کربنی

 

یکی از ابداعات جدید مطرح شده در زمینه ساخت ارتز و کفی بهره‌گیری از تکنولوژی فیبر کربنی است. تکنولوژی کربن از فیبر کربن پیش اشباع در ساخت ارتز استفاده می‌کند. به‌کارگیری تکنولوژی کربن در ساخت ارتز و پروتز مزایایی دارد که بعضی از آن‌ها عبارت است از:

  • سبک‌تر بودن
  • افزایش انعطاف پذیری
  • دوام بیشتر
  • قدرت بیشتر
 

ارتزها و کفی‌های تهیه شده با استفاده از تکنولوژی کربن به طور میانگین نیمی از وزن فراورده‌های تهیه شده به روش‌های قدیمی را دارند و محکم‌تر، بادوام‌تر و منعطف‌تر هستند، بنابراین دوام بیشتر و عملکرد بهتر دارند.

آکریلیک

 

پلیمرهای متیل متاکریلات نخستین موادی بودند که برای تهیه کفی‌های سنتزی سفت به کار برده شدند. این کفی‌ها به راحتی ترک برمی‌دارند.

پلی‌پروپیلن

 

پلی پروپیلن پلاستیکی با وزن مخصوص پایین و سفتی بالا است. این ترکیب سبک و با مقاومت بالا برای تهیه کفی‌های طبی محکم مناسب است، اگر چه وجود هر گونه شیار یا فرورفتگی روی پوسته نهایی نقطه فشاری را ایجاد می‌کند که در نهایت به ترک خوردن کفی می‌انجامد.

 

تجویز و ساخت کفی


 

متخصص پا (پدیاتریست) برای طراحی و ساخت کفی طبی معاینه بیومکانیکی (زیست مکانیکی) کف پا و پایین تنه را انجام می‌دهد. زاویه‌های انگشتان پا، کف پا، مچ پا و مفصل ران اندازه‌گیری می‌شود تا شدت و سطح بدشکلی‌های عملکردی یا ساختاری تعیین شود. برای این کار از بیمار خواسته می‌شود روی تخت معاینه دراز بکشد یا بایستد. متخصص پا از بیمار می‌خواهد راه برود و یا بدود تا شیوه گام برداشتن بیمار و عملکرد‌های کف پا و پایین‌تنه را هنگام انجام فعالیت ارزیابی کند.

 

سپس متخصص پا از کف پای بیمار قالب سه بعدی می‌گیرد. برای این کار از بیمار خواسته می‌شود تا داخل جعبه فوم تراکم‌پذیر قدم بگذارد، سپس با گچ مخصوص شکسته‌بندی از پای بیمار قالب گرفته می‌شود. یا این که پا با اسکنر نوری یا مکانیکی اسکن می‌شود.

سپس از مدل سه بعدی به دست آمده و جزییات اصلاحی مورد نظر متخصص ارتوپد یا متخصص پا برای تهیه کفی طبی استفاده می‌شود. اکثر متخصصیان ارتوپدی با یک لابراتوار تخصصی برای ساخت کفی همکاری دارند، برخی نیز خود اقدام به تهیه کفی می‌کنند.

مزایا و معایب کفی طبی

مزایای کفی طبی بی‌شمار است. نخست این که چون کفی‌های طبی برای پای هر بیمار تهیه می‌شود، کفی کاملاً اندازه پای اوست. از طرفی چون به دقت متناسب با پای بیمار تهیه می‌شود می‌توان آن را از مواد بادوام محکم ساخت تا احتمال این که باعث ناراحتی یا تحریک پای بیمار بشود به حداقل برسد.

سودمندی کفی طبی کفش در درمان موثر و همیشگی عارضه‌های دردناک، از انگشتان پا تا کمر، به اثبات رسیده است. تاثیرگذاری کفی‌های طبی از طراحی ویژه آنها متناسب با ماهیت زیست مکانیک پای هر بیمار نشات می‌گیرد.

کفی‌های طبی به ورزشکاران اجازه می‌دهد تا بدون احساس درد به تمرین و رقابت بپردازند. اکثر بیماران بزرگسال از کفی طبیعی استفاده می‌کنند تا فعالیت‌های روزمره را بدون تحمل درد به خوبی انجام دهند و احساس ناتوانی نکنند.

اما نقطه ضعف استفاده از کفی طبی سفارشی قیمت بالای آن‌ها در مقایسه با کفی‌های آماده است. اگر چه کفی‌های آماده علائم خفیف بسیاری از بیماران را تسکین می‌دهد، اما بر خلاف کفی طبی سفارشی قابلیت اصلاح علائم گوناگون را ندارد، چرا که کفی آماده متناسب با پایی با شکل معمول ساخته می‌شود.

انواع مختلفی از کفش هایی که پسوند طبی هم دارند در بازار وجود دارند. صرف اینکه نام کفشی طبی است یا از داروخانه تهیه شده و یا از فروشگاهی تهیه شده که ادعای فروش کفش طبی دارد به معنای آن نیست که کفش مورد نظر واقعا خصوصیاتی را که میخواهیم داشته باشد. یعنی بتواند مشکل پای ما راکمتر کند.

بیماری های مختلفی در پا وجود دارند و مشکلات ناشی از بعضی را میتوان با استفاده از کفش مناسب برطرف کرد. در هر بیماری پا، ممکن است نیاز به استفاده از کفشی با خصوصیات خاص باشد که با بیماری دیگر متفاوت است ولی خصوصیات مشترکی وجود دارند که تمام کفش های طبی باید واجد آنها باشند.

مهمترین خصوصیات کلی که هر کفش طبی یا ارتوپدی باید داشته باشد عبارتند از:

پنجه پهن و با ارتفاع: پنجه کفش یا Toe box از مهمترین قسمت های آن است. وقتی عرض یا ارتفاع پنجه کفش کم باشد اختلالات زیادی مانند انگشت چکشی، میخچه و هالوکس والگوس را ایجاد میکند. انگشتان پا باید در پنجه کفش فضای کافی داشته باشند تا از هم باز شوند و کمی به بالا و پایین بروند. بجای استفاده از کفش های نوک تیز از کفش های با پنجه گرد استفاده کنید

کفی قابل تعویض : سعی کنید کفشی بخرید که کفی Insole قابل تعویض باشد. با این کار میتوان با عوض کردن کفی اندازه و حجم کفش را کم و زیاد کرد تا وقتی پا ورم کرد بتوان جا برای آن باز کرد و یا کفی ساده را با کفی های درمانی جایگزین کرد. وقتی پا عرق کرده و کفش را نمناک میکند کفی قابل تعویض در کم کردن رطوبت کفش میتواند موثر باشد. کفش مرطوب میتواند موجب ابتلا پا به بیماری های قارچی باشد

پشتی سفت و محکم : پشتی کفش Heel counter قسمتی از کفش است که در پشت پاشنه پا قرار میگیرد. این پشتی باید سفت و محکم باشد. برای امتحان کردن پشتی کفش با شست خود بر روی آن فشار دهید. اگر فرو نرفت پشتی محکمی دارد

کف داخلی با شکل مناسب : کف کفش از داخل Foot bed باید قوس هایی داشته باشد که هماهنگ با قوس های کف پا باشد. وزن بدن در داخل چنین کفشی بصورت متناسب برروی تمام سطح کف آن توزیع شده و پا در چنین کفی احساس راحتی میکند. مهمترین قوس کف پا قوس طولی آن است پس کف داخلی کفش باید در قسمت میانی و داخلی کمی برجسته تر باشد

پاشنه مناسب : پاشنه Heel کفش از قسمت های مهم آن است. کفش بدون پاشنه و کفش با پاشنه بلند هر دو مضر هستند. اندازه پاشنه بطور متعادل باید حدود 1.5 تا 3 سانتیمتر باشد

سطح داخلی یکنواخت : با دست کشیدن به تمام سطح داخلی کفش باید متوجه شویم سطوح یکنواخت و قوس های نرمی در درون کفش وجود دارد. این چنین کفش هایی در موقع راه رفتن فشار کمتری را به پوست وارد میکنند

کفش نفس کش : جنس رویی کفش باید طوری باشد که تهویه داخل کفش برقرار باشد. این تهویه برای عرق نکردن پا ضروری است

یقه و زبانی نرم : یقه کفش Shoe collae جایی است که اطراف مچ پا را میگیرد و زبانی کفش Shoe tongue برگه ای است که در زیر بندهای کفش قرار میگیرد. این قسمت های کفش باید حاوی پد ها و بالشتک های نرمی باشد تا فشار کمتری به پوست وارد کند

کفی ها و کفش های طبی وظیفه اصلاح کردن انواع ناهنجاری های بدن و الگوهای غلط راه رفتن را دارند و هدف از ساخت آنها فراهم کردن شرایط مطلوب برای ایستادن و راه رفتن و دویدن است. استفاده از کفش ها و کفی های طبی برای افرادی با مشکلات زیر بسیار مناسب است:

1) کسانی که دارای ناهنجاری های متحرک مانند صافی کف پا هستند.

2) کسانی که دارای ناهنجاری های ثابت و درد پای همیشگی و مشکلاتی همچون خار پاشنه و التهاب کیسه زلالی زیر پاشنه هستند. کفی ها و کفش های طبی میتواند در  درمان خار پا موثر باشند.

3) در بعضی از مواقع و شرایط همچون بارداری، بعضی از خانم ها به دلیل اضافه وزن ناگهانی باید از این گونه کفش ها و کفی ها استفاده کنند.

4) استفاده از کفی های طبی برای کودکان 7 تا 12 سال که کف پای آنها در حال شکل گیری است بسیار مناسب است زیرا از تغییر شکل پا جلوگیری و نیز سبب برخورداری از کف پایی استاندارد تا آخر عمر می شود.

ویژگی‌های یک کفش خوب و مناسب


 

کفی کفش طبی باید از استحکام کافی برخوردار باشد و بتواند شوک وارده به کف پا را جذب کند. به طور کلی، نیرویی که در حال راه رفتن از زمین و کف پا به بدن منتقل می‌شود، معمولا حدود دو برابر وزن بدن است. این نیرو در حالت دویدن حتی تا 10 برابر وزن بدن هم به اندام‌ها منتقل خواهد شد. بنابراین‌ کفی کفش می‌تواند نقش مهمی در انتقال و پخش نیرو از زمین به کف پا و در نهایت به بدن داشته باشد.

کفش طبی مناسب باید کاملا اندازه پا باشد، نه تنگ‌تر و نه گشادتر. اگر کفش شما بیش از حد تنگ باشد یا پاهایتان را فشار دهد، خونرسانی در ناحیه پا مختل خواهد شد. ایجاد نقاط فشاری و زخم ناشی از آن هم می‌تواند از دیگر عوارض پوشیدن کفش‌های طبی یا غیرطبی تنگ باشد. گشاد بودن کفش طبی مردانه و زنانه و بازی کردن پا درون آن هم باعث ساییدگی و ایجاد اختلال در انتقال نیرو می‌شود. پس حواستان باشد فروشنده کفش بزرگ‌تر یا کوچک‌تری را به شما تحمیل نکند و قول بهبود سایز با قالب زدن یا کفی گذاشتن را به شما ندهد.

کفی کفش طبی باید کاملا متناسب با ویژگی‌های کف و قوس کف پا باشد. ضمن اینکه باید سبک، ضخیم و جاذب ضربه (دارای خاصیت الاستیکی) به‌خصوص در ناحیه پاشنه هم باشد.

پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه یا کفی‌ از جنس چوب یا MDF، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ جنس چوب و MDF (ام دی اف) می‌تواند به سرعت پاشنه پا را آزار دهد و باعث ایجاد درد در این ناحیه شود. در حالی که پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه و کفی‌هایی با خاصیت الاستیکی، به هیچ‌وجه پاشنه و کف پا را آزار نمی‌دهد.

7 گروه از کفش ها خطرناک ترند


 

کفش های غیر استاندارد از عوامل مهم درد در ناحیه پا هستند و باعث مشکلاتی برای پا در قسمتهای متفاوت می شوند.

کفش های غیر استاندارد شامل:

  1. کفشهای پاشنه بلند
  2. کفشهای نوک تیز
  3. کفشهای تخت
  4. کفشهای بزرگ و یا خیلی تنگ
  5. کفشهایی سکویی
  6. صندل به ویژه برای افراد دیابتی و افرادی که اختلال حس کف پا دارند.
  7. کفش هایی با کف غلتان به ویژه برای افراد مسن, افرادی که مشکل تعادلی دارند, افرادی که سابقه ناپایداری و پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات دارند, مناسب نیستند.

بهتر است قبل از خرید کفش ابتدا از سلامت ساختاری پای خود اطمینان حاصل فرمایید پس از کارشناسان این رشته و متخصیص پا پزشکی در این رابطه مشورت بگیرید.

نکاتی که در خرید کفش باید به آنها توجه کنید


 

  1. کفشی بخرید که با فرم طبیعی پای شما همخوانی داشته باشد
  2. هنگام عصر کفش بخرید زیرا پاها در طول روز ورم می کنند
  3. هیچگاه کفش تنگ یا کفش گشاد نخرید
  4. کف کفش باید محکم و آج دار باشدو
  5. کفش باید سبک باشد.
  6. هنگام خرید کفش به اندازه 1 سانتی متر فاصله بین شست پا و نوک کفش وجودداشته باشد.کفش های بند دار یا سگک دار کفش های مناسبتری اند زیرا می توان سایزآنها را تغییر داد.

منبع:کلینیک فاخر



:: برچسب‌ها: کف طبی , کفی طبی کف پا صاف , کفی طبی خارپاشنه , کفی طبی ورزشی ,
:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رسول

 خار پاشنه چیست

یکی از عوامل اصلی که به عنوان علت دردهای کف پا شناخته می شوند ، خار پاشنه است. خار پاشنه را می‌توان نوعی زائده استخوانی به شمار آورد که در بخش استخوانی پاشنه پا شکل می‌گیرد و موجب درد و ناراحتی بسیاری در ناحیه کف پا می‌شود. در این بیماری لیگامان‌هایی که از ابتدای انگشتان پا تا انتهای کف پا کشیده شده‌اند دچار آسیب و درد می‌شوند. این لیگامان‌ها در حقیقت اتصال دهنده استخوان پاشنه پا به پنجه و انگشتان به شمار می‌روند.

استخوان کف پا

این عارضه موجب می‌شود تا بیمار، درد زیادی را در ناحیه کف پای خود احساس کند و التهاب بسیاری نیز در این ناحیه شکل می‌گیرد. التهاب به وجود امده در این ناحیه، موجب می‌شود تا بیمار، در زمان راه رفتن، درد زیادی را تحمل کند. در این بیماری، شدت درد در مرکز پاشنه پای بیمار است و یا لبه داخلی پا دچار درد می‌شود و با راه رفتن این میزان از درد شدت بیشتری نیز می‌یابد.

بیمارانی که به خار پاشنه مبتلا شده‌اند به طور معمول نمی‌توانند بر روی سطوح سخت و ناهموار به راحتی راه بروند. چراکه فشار زیادی به کف پای آنان وارد می‌شود و از این طریق مشکلات ناشی از خار پاشنه در آنان افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، عارضه خار پاشنه موجب می‌شود تا وضعیت طبیعی بدن به ویژه هنگام راه رفتن تغییر کند و در دراز مدت باعث عوارضی از قبیل کمردرد و زانو درد شود. هم‌چنین خار پاشنه در صورت تشدید شدن می‌تواند به رسوب کلسیم در محل اتصال فاشیا منجر گردد که این عامل هم خود در تشدید بیماری خار پاشنه اثر گذار است.

علائم خار پاشنه

فردی که دچار این التهاب است درد زیادی را در ناحیه کف پای خود احساس می‌کند. این میزان از درد به ویژه در ابتدای حرکت کردن و راه رفتن، بیشتر می‌شود. هم‌چنین ممکن است میزان زیادی از التهاب در پاشنه و کف پای بیمار مبتلا به خار پاشنه مشاهده شود. چنین فردی در راه رفتن خود دچار مشکلات و اختلالاتی می‌شود. در حقیقت، درد زیاد هنگام راه رفتن موجب می‌شود تا فرد بیمار، موقع راه رفتن بلنگد. هم‌چنین سفتی در کف پا ایجاد می‌شود و سوزش شدیدی نیز در این ناحیه شکل می‌گیرد.

عوامل موثر بر شکل گیری خار پاشنه

در صورتی که فشار بیش از حد و یا غیر طبیعی به پا به ویژه به بافت پاشنه پا وارد شود می‌تواند موجب شود تا خار پاشنه شکل بگیرد. از طرف دیگر چرخش غیر طبیعی پاها هنگام راه رفتن نیز در بروز این بیماری اثرگذار است. بعضی از افراد از کفش‌های نامناسب و غیر استاندارد استفاده می‌کنند که این عامل نیز خود در ابتلا به بیماری و عارضه خار پاشنه موثر است. هم‌چنین ایستادن‌های طولانی مدت و یا پیاده روی زیاد از حد نیز از عوامل موثر بر شکل گیری عارضه خار پاشنه در فرد است. بنابراین عامل، مشاغلی که لازم است برای انجام آن، فرد، ساعاتی طولانی مدت بایستد و یا راه برود، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش خواهند داد.

از دیگر عوامل موثر بر ایجاد خار پاشنه، کوتاهی عضلات پا و یا بافت نرم آن است. صافی کف پا نیز عاملی موثر در شکل گیری خار پاشنه محسوب می‌شود. اختلالات آناتومیک در پا، سفتی و یا خشکی تاندون آشیل نیز عواملی موثر در بروز این عارضه به شمار می‌روند. از دیگر عوامل موثر بر ابتلا به این بیماری، می‌توان وزن زیاد و یا چاقی را نام برد که می‌تواند بر بروز این بیماری و یا شدت یافتن آن موثر واقع شود.

درمان خار پاشنه

امروزه روش‌های زیادی برای درمان خار پاشنه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این روش‌ها در مراحلی از بیماری اثر گذار هستند و هر یک دارای مزایا و معایبی نیز هستند. از جمله روش‌های درمانی خار پاشنه می‌توان مواردی از قبیل فیزیوتراپی، کاهش فعالیت‌های روزانه، کاهش وزن و…. را نام برد

درمان خار پاشنه پا

۱- فیزیوتراپی

فیزیوتراپی را می‌توان بهترین درمان برای خار پاشنه به شمار آورد. در حقیقت این روش درمانی، موثرترین روش درمان است که نسبت به سایر روش‌های درمانی، عارضه کم‌تری را نیز برای بیمار مبتلا، ایجاد می‌کند. اما نکته قابل ذکر این است که فیزیوتراپی لازم است حتما زیر نظر یک متخصص فیزیوتراپیست انجام شود. فیزیوتراپیست، ممکن است برای درمان این بیماری از روش‌های متعددی کمک بگیرد. از جمله این روش‌ها می‌توان به روش ماساژ درمانی، شاک ویو تراپی، لیزر تراپی، تمرین درمانی و …. اشاره کرد

درمان خار پاشنه

این روش‌ها هر یک سهمی موثر در کاهش درد دارند و می‌توانند التهاب ناشی از خار پاشنه را بهبود دهند. از طرف دیگر فیزیوتراپیست می‌تواند از روش‌های تمرین ورزشی هم برای این دسته از بیماران استفاده کند. از جمله این حرکات و تمرینات، می‌توان تمرینات کششی را نام برد.

وی باید هم‌چنین نحوه صحیح انجام این حرکات را نیز به بیمار آموزش دهد. حتی ممکن است فیزیوتراپیست از بیمار بخواهد تا از کفی‌های طبی و پایه‌های مخصوص خار پاشنه استفاده کند تا درد خود را کاهش دهد و به روند بهبودی بیماری خود کمک کند.

۲- کاهش دادن میزان فعالیت‌های روزانه

بیماری که به خار پاشنه مبتلا می‌شود لازم است حتما سطح فعالیت‌های روزانه خود را کاهش دهد و از انجام کارهایی که لازم است برای انجام دادن آن‌ها مدت زمانی طولانی را ایستاده سر کند و یا راه برود، اجتناب کند تا از این طریق به کاهش درد و التهاب پاشنه پای خود کمک کند.

۳- کاهش دادن وزن

یکی از عواملی که موجب می‌شود فرد، دچار عارضه خار پاشنه شود وزن زیاد است. بنابراین افرادی که دارای وزن زیادی هستند و از بیماری خار پاشنه نیز رنج می‌برند لازم است قبل از هر چیز به کاهش وزن خود بیندیشند. از این طریق به روند بهبودی خود کمک می‌کنند و از میزان فشاری که به پاها به ویژه کف پاها وارد می‌شود جلوگیری به عمل می‌آورند.

۴- گرم کردن کف پا

یکی دیگر از روش‌های درمانی که می‌توانید برای بهبود دادن به درد کف پا و خار پاشنه از آن استفاده کنید گرم کردن کف پا است. برای انجام این کار، می‌توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید پاهای خود را در آب گرم قرار دهید تا به کاهش درد در پاشنه پای شما کمک کند. در بعضی از موارد نیز استفاده از کمپرس آب سرد برای کاهش میزان التهاب و درد در این ناحیه توصیه می‌شود.

5-استفاده از کفی و کفش طبی

کفی وکفش های طبی یک از موثرترین روش ها جهت درمان خارپاشنه ی پا هستند،با طراحی کفش وکفی های طبی تا حد زیادی فشار از روی پاشنه پا برداشته می شود،با توجه به اینکه در پاشنه این کفی ها ،حفره ای برای قرار گرفتن خارپاشنه وجود دارد،به این ترتیب ،تا حدود زیادی از شدت برخورد پا به زمین کاسته می شود و همین امر می تواند تا حدود مناسبی به روند بهبودی بیماران دارای این ضایعه کمک کند،شیوه ی ایجاد کفی ها طبی به این شکل هست که با توجه به اسکن فشار کف پا و همچنین استفاده از تکنولوژی های به روزی همچون اسکن سه بعدی کف پا،با توجه به شرایط هر بیمار،کفی منحصر به فرد برای آن بیمار تولید می شود ،کفی و کفش های طبی که برا درمان این ضایعه استفاده می شوند باید ساختار محکمی داشته باشند ،به این دلیل که آنها باید با خنثی کردن چرخش مچ پا به داخل،شرایط را برای تسکین و بهبودی خارپاشنه فراهم نمایند،جهت مشاوره و سفارش محصول می توانید با مشاورین ما در کلینیک ارتوپد فنی فاخر در تماس باشید

کفی های طبی جهت درمان خار پاشنه

6- استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب

یکی از روش‌های درمانی موثر برای بیماران مبتلا به خار پاشنه، تجویز دارو است. از جمله این داروها می‌توان انواع داروهای ضد درد و ضد التهاب را نام برد. در صورتی که درد بیمار بیشتر باشد و یا این بیماری پیشرفت بیشتری کرده باشد از داروهایی نظیر استروئیدها نیز برای این منظور استفاده می‌شود تا درد بیمار کم‌تر شود.

ضد درد دارویی

۶- اوزون تراپی

این روش درمانی نیز یکی از روش‌هایی است که برای بهبود بخشی به خار پاشنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش درمانی، مخلوطی مشخص از اکسیژن به همراه اوزون به داخل بافت آسیب دیده بیمار تزریق می‌شود تا درد او کاهش یابد و التهاب کف پا نیز از بین برود.

اوزون تراپی کف پا

7- عمل جراحی

عمل جراحی نیز یکی از روش‌های درمانی برای خار پاشنه است. از این روش، زمانی استفاده می‌شود که دیگر روش‌های درمانی پاسخگو نباشند. یعنی پیشرفت بیماری و میزان التهاب ناشی از آن به حدی است که سایر روش‌های درمانی، جوابگو نیست. بنابراین پزشک معالج از طریق عمل جراحی به درمان خار پاشنه اقدام می‌کند.

جراحی خار پاشنه

علل خار پاشنه:

خار پاشنه زمانی رخ می دهد که رسوبات کلسیم در قسمت پایین استخوان پاشنه ایجاد شود، فرایندی که معمولا طی چند ماه اتفاق می افتد. خارهای پاشنه اغلب به علت کشیدگی عضلات و رباط های پا، کشش پلانتار فاسیا، و تکرار پاره شدن غشای پاشنه استخوانی اتفاق می افتد. خارپاشنه در میان ورزشکارانی که تمام مدت در حال دویدن و پریدن هستند، بیشتر دیده می شود. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط فیزیوتراپیست ها و پدیده ها، این وضعیت در هر چهار نفر، یکی اتفاق می افتد. در این بخش از سلامت نمناک برخی از عوامل مشترک عبارتند از:

سن: سن همراه با عوامل دیگر می تواند سبب ایجاد خارپاشنه شود و خارپاشنه در زنان و مردان مسن تر شایع است.

اضافه وزن: افراد چاق و دارای اضافه وزن که ساعتهای زیادی را می ایستند، ممکن است دچار این وضعیت شند.

تمرینات شدید: تمرینات شدید گاهی اوقات ممکن است به این درد منجر شود. دویدن و پریدن می تواند موجب فرسودگی پاشنه و قوس کف پا شود.

تمرینات شدید

پاهای صاف: شکل پا می تواند خطر ایجاد این وضعیت را در صورت عدم انعطاف پذیری تاندون آچیلی پا، بدتر کند.

کفش نامناسب: استفاده از کفش های بدون پاشنه و یا پاشنه بلند (به ویژه آن هایی که دارای پاشنه های نازک و بلند هستند) سبب افزایش ابتلا به خار پاشنه می شود.

ناهنجاری های مربوط به راه رفتن: راه رفتن به شکل غلط سبب می شود فشار زیادی روی استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب نزدیک پاشنه ی پا وارد شود.

فعالیت روی سطوح سخت: راه رفتن، دویدن یا پریدن مکرر روی سطوح سخت می تواند موجب فرسودگی پاشنه ی پا شود.

ضربه به پاشنه ی پا: آسیب و ضربه به پاشنه ی پا و پارگی غشایی که آن را می پوشاند سبب ایجاد خار پاشنه می شود.

جنسیت: خار پاشنه در زنان بیشتر از مردان شایع است.

خار پاشنه

بیماری های زیر می تواند موجب ایجاد خار پاشنه شوند. این بیماری ها عبارت اند از:

  • آرتریت واکنشی (reactive arthritis) یا سندرم رایتر (Reiter’s disease)؛
  • روماتیسم ستون فقرات (ankylosing spondylitis)؛
  • بیماری هیپر استوز اسکلتی ایدیوپاتیک منتشر (diffuse idiopathic skeletal hyperostosis)؛
  • پلانتار فاشیاتیس (plantar fasciitis).

ایجاد خار پاشنه

عوامل خطر مرتبط با پلانتار فاسیا، عبارتند از:

  • افزایش سن، که سبب کاهش انعطاف پذیری پلانتار فاسیا و کاهش پد محافظ پاشنه می شود.
  • دیابت.
  • ایستادن زیاد بر روی یک پا در مدت زمان طولانی.
  • فعالیت های بدنی شدید.
  • داشتن پاهای صاف یا قوس بلند.

درد خار پاشنه

علائم خار پاشنه:

خار پاشنه اغلب هیچ علامتی ندارند. اما می تواند با درد متناوب یا مزمن همراه باشد - مخصوصا در هنگام پیاده روی، دویدن - اگر التهاب در نقطه تشکیل شده ظاهر شود. به طور کلی علت درد، خار پاشنه نیست، بلکه آسیب به بافت نرمی است که با آن ارتباط دارد. این بافت نرم فاشیا نامیده می شود.

بسیاری از افراد درد خار پاشنه و پلانتار فاسیا را مانند فرو رفتن چاقو یا پین می دانند. این درد در ابتدای صبح پس از بیدار شدن و گذاشتن پای خود بر زمین بسیار تند و شدید است. در طی روز درد کاهش یافته و به دردی خفیف تبدیل می شود و گاهی درد کاملا در طول روز از بین می رود. عصر و شب نیز درد افزایش پیدا خواهد کرد و احساس درد بلافاصله پس از نشستن های طولانی مدت، بیشتر خود را نشان می دهد.

تشخیص وجود خارپاشنه

خار پاشنه معمولا با چشم غیرمسلح دیده نمی شود. متخصص و جراح ارتوپدی برای تشخیص دقیق و صحیح این بیماری، عکس برداری و تصویربرداری ایکس- ری را تجویز می کند. پزشک پا را قبل از انجام آزمایشات و تصویربردار معاینه خواهد کرد تا هرگونه علائم قرمزی یا التهاب را در آن مشاهده کند.

 تشخیص خار پاشنه

درمان های غیر جراحی برای خار پاشنه:

اگر پاشنه درد دارید که بیش از یک ماه طول می کشد، با یک ارائه کننده خدمات بهداشتی مشورت کنید. او ممکن است برای کاهش درد خارپاشنه توصیه های زیر را ارائه نماید :

  • تمرینات کششی
  • استفاده از کفش مناسب
  • بستن ماهیچه ها و تاندون های تنش دار
  • استفاده از وسایل طبی
  • درمان فیزیوتراپی
  • تراشه شبانه

درد پاشنه ممکن است به درمان با داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن، یااپروکن پاسخ دهد. در بسیاری از موارد یک دستگاه ارتوپدی کاربردی می تواند علل درد پاشنه و قوس را از جمله عدم تعادل بیومکانیک را اصلاح کند. در برخی موارد تزریق با کورتیکواستروئید ممکن است برای کاهش التهاب در منطقه انجام شود.

فیزیوتراپی پاشنه

جراحی خار پاشنه :

بیش از 90 درصد افراد با درمان های غیر جراحی بهتر می شوند. اگر درمان ها پس از یک دوره 9 تا 12 ماه نتواند علائم خار پاشنه را درمان کند، ممکن است جراحی برای شما لازم باشد.

تکنیک های جراحی عبارتند از:

انتشار پلانتار فاسیا

از بین رفتن خار

آزمایش های پیش از جراحی یا آزمایش هایی برای تعیین گزینه های مطلوب لازم است.

توصیه های پس از جراحی

توصیه های پس از جراحی مربوط به استراحت، یخ، کمپرس، ارتفاع پاشنه پا و وزن اهمیت زیادی دارند. در برخی موارد ممکن است برای بیماران لازم باشد پس از عمل جراحی، از باند، اسپلینت، کست، کفش جراحی، ارمرکها یا کاسه استفاده کنند.

عوارض احتمالی جراحی پاشنه

عوارض احتمالی جراحی پاشنه شامل درد عصب، درد پاشنه عادی، بی حسی، عفونت و زخم می باشد. علاوه بر این، با وجود پلانتار فاسیا، خطر بی ثباتی، گرفتگی عضلات پا، شکستگی استرس و تاندونیت وجود دارد.

عوارض خار پاشنه

راههای پیشگیری و جلوگیری از خارهای پاشنه:

  1. کفش های مناسب با پاشنه ای اندازه، انتخاب کنید. از پوشیدن کفش های کاملا تخت و بدون قوس یا با پاشنۀ بسیار بلند برای طولانی مدت خودداری کنید.
  2. کفش شما باید مناسب برای هر فعالیتی باشد مثلا در زمان ورزش کفش مناسب ورزشی بپوشید.
  3. قبل از انجام تمرینات ورزشی بدن را گرم کنید و تمرینات کششی قبل از هر فعالیت داشته باشید.
  4. اگر اضافه وزن دارید، کم کردن وزن می تواند از خار پاشنه جلوگیری کند.

کم کردن وزن

درمان های خانگی پلانتار فاسیا یا خارپاشنه

در این بخش از سلامت نمناک 10 درمان خانگی و گیاهی از دل نسخه های طب سنتی برای خار پاشنه پا وجود دارد.

1. سرکه سیب برای درمان خار پاشنه :

یک حوله را به شکل پای خود ببرید و آن را در سرکه سیب فرو ببرید. حوله خیس شده را در کفش خود قرار دهید. حتما حوله را در طول روز مرطوب نگه دارید. حداقل یک هفته این درمان را دنبال کنید.

در روشی جایگزین، 1/2 فنجان سیب سرکه را در یک تابه گرم کنید و آن را در یک ظرف کوچک که با آب گرم پر است، اضافه کنید. پای خود را در ظرف به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید، 2 بار در روز برای 1 یا 2 هفته این درمان را تکرار کنید.

شما همچنین می توانید 1 قاشق غذا خوری از سرکه سیب و عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را دو بار در روز برای 1 یا 2 هفته بنوشید.

سرکه سیب

2. پک یخ برای درمان خار پاشنه:

یک بطری آب را بگذارید تا یخ بزند و آن را زیر پای خود برای 10 تا 15 دقیقه قرار دهید.این کار را بعد از انجام فعالیت شدید و احساس درد فوری انجام دهید.

توجه: یخ را مستقیما به پوست خود نزنید، تا از یخ زدگی جلوگیری شود.

3. جوش شیرین برای درمان خار پاشنه:

1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین و کمی آب را مخلوط کنید تا خمیری تهیه شود. این خمیر را روی پاشنه خود قرار دهید و آن را با باند گاز استریل ببندید. دو بار در روز این درمان را تکرار کنید.

در روشی دوم، 1 قاشق چای خوری جوش شیرین و 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. آن را یک بار در روز به مدت 2 هفته بنوشید تا PH بدنتان متعادل شود.

استفاده جوش شیرین

4. نمک اپسوم یا سولفات موثر در درمان خار پاشنه:

نمک اپسوم می تواند پاشنه شما را تسکین دهد و آرام کند و همچنین می تواند التهاب را کاهش دهد. 2 تا 3 قاشق غذا خوری نمک اپسوم را در یک وان آب گرم بریزید. پاشنه آسیب دیده را در ظرف حاوی این محلول به مدت 10 تا 15 دقیقه قراردهید و به آرامی پاشنه خود را برای کاهش فشار ماساژ دهید، سپس کمی مرطوب کننده بزنید و بخوابید.

5. روغن نارگیل مناسب برای درمان خار پاشنه :

منطقه آسیب دیده را با روغن نارگیل گرم ماساژ دهید و بگذارید چند ساعت بماند تا از درد و التهاب راحت شوید. این کار را هر روز قبل از رفتن به رختخواب برای جلوگیری از ناراحتی در صبح انجام دهید.

شما همچنین می توانید 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل را هر روز صبح بخورید.

منبع:کلینیک ارتوپد فنی فاخر

منبع2:https://namnak.com



:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رسول

 

 ۱- درد های راجعه یا به اصطلاح رادیکولر؛

علت درد کف پا و مچ پا در این موارد بدلیل انتشار از نقاط دیگر است. برخی از شایعترین علل این درد ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

 

 – دیسک کمر .

 

– دیسک گردن.

 

-بیماری ام اس.

 

-کلیه بیماری های درگیر کننده سیستم عصبی مرکزی.

 

-برخی بیماری ها و آسیب های زانو.

 

-برخی بیماری ها و آسیب های لگن.

 

 

 

درد های ناشی از بیماری های خود پا؛

بسیاری از مراجعه کنندگان دنبال پاسخ این سوال هستند که درد کف پا از چیست ؟

 

بطور خلاصه شایعترین علل ایجاد درد پا موارد زیر می باشد که در ادامه به اختصار توضیح خواهم داد.

 

– خار پاشنه یا به اصطلاح فاشيت پلانتار.

– کف پای صاف یا فلت فوت

– کف پای قوس زیاد یا های آرک فوت

– بونیون

-متاتارسالژی

– انواع آرتریت های التهابی و غیر التهابی

– بورسیت ها

– انگشت چکشی

– میخچه و زگیل

– مورتون نروما

– نروپاتی دیابتی

– انواع تومرهای کف پا

– ناخن داخل گوشت

– عفونت ها

رایج ترین مشکل ایجاد شده در این رابطه فاسئیت کف پا است. در صورتی که کشیدگی بیش از حد برای فاسیای کف پا ایجاد شود (برای مثال به دلیل ایستادن طولانی مدت بر روی پاها، افزایش یکباره سطح فعالیت یا تغییر در وضعیت قرار گرفتن پا بر روی زمین)، فاسیای کف پا ملتهب شده و متورم می شود. این شرایط اغلب با ایجاد خار پاشنه پا همراه است. در واقع، خار پاشنه به معنی رشد بیش از حد استخوان به خاطر کشیدگی مکرر در ناحیه اتصال فاشیای کف پا به استخوان می باشد. اگر با گذشت زمان، نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا به طور مداوم به استخوان پاشنه فشار بیاورد، نهایتا یک زائده‌ی استخوانی در محل اتصال این دو به‌ یکدیگر تشکیل می‌شود. وارد شدن فشار به استخوان پاشنه توسط نوار فاسیت‌پلانتار عمدتا به خاطر عملکرد غیرطبیعی پا و یا به خاطر وضعیت بد قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن و ..) است. در واقع همان دلایلی که موجب التهاب فاسیت پلانتار (و درد خار پاشنه ) می‌شوند، نهایتا به شکل گیری خار پاشنه و پاشنه درد نیز منجر می‌شوند.

 

فاسئیت کف پا یکی از رایج ترین علت های درد کف پا است. این شرایط معمولاً پس از انجام فعالیت یا استراحت طولانی همچون هنگام بیدار شدن از خواب مشاهده شده و باعث ایجاد درد کف پا می شود. برای اطلاع از نحوه درمان و پیش گیری از این شرایط، مطالب ارائه شده در بخش فاسئیت کف پا را مطالعه نمایید

.تاندونیت تیبیال خلفی

عضله ساقی خلفی نقش بسیار مهم در حمایت از انحنای میانی کف پا دارد. مشکل تاندونیت تیبیال خلفی معمولاً به خاطر استفاده زیاد از این عضله در هنگام انجام فعالیت هایی مثل ورزش های دارای سطح تماس بالا همچون فوتبال یا تنیس یا در نتیجه آسیب دیدگی هایی مثل زمین خوردن ایجاد می شود. این شرایط باعث التهاب تاندون یا حتی پارگی آن می شود و می تواند باعث درد در ناحیه کف پا شود. این درد معمولاً با انجام فعالیت یا در هنگام ایستادن به مدت طولانی تشدید می شود. در صورتی که این مشکل ادامه داشته باشد، بخش داخلی پا ( انحنا یا قوس میانی کف پا ) به تدریج انحنای خود را از دست می دهد و این شرایط در نهایت باعث صاف شدن کف پا خواهد شد

4.سندروم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال زمانی ایجاد می شود که به عصب تیبیال در هنگام عبور از تونل تارسال در بخش میانی استخوان قوزک فشار وارد شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا و نیز ایجاد احساس گز گز شود. در این حالت بی حسی ایجاد شده در پاشنه پا اغلب به سمت انگشت شست و سه انگشت مجاور آن کشیده می شود. علاوه بر این، ممکن است این شرایط باعث ایجاد احساس گرما و سرما در امتداد ناحیه کف پا شود.

 

سندرم تونل تارسال در نتیجه همه مسائلی ایجاد می شود که باعث محدود شدن فضا در ناحیه تونل تارسال می شود. برای مثال در این رابطه می توان از تشکیل کیست، برآمدگی، زائده های استخوانی، و ورم در ناحیه قوزک به خاطر آسیب دیدگی یا تومور نام برد.

 

هدف اصلی روش های درمان مورد استفاده برای درد کف پا، کاهش درد در ناحیه کف پا است. برای مثال به منظور درمان درد کف پا می توان از تمرین های تقویتی و کششی، بانداژ محکم و تزریق استروئید در این رابطه استفاده کرد. در صورتی که درد در ناحیه کف پا با وجود استفاده از این روش های درمانی ادامه داشته باشد، ممکن است انجام عمل جراحی بر روی بیمار الزامی گردد..

 

یک مشکل کمتر معمول در ارتباط با فاسیای کف پا که باعث درد می شود، فیبروماتوز کف پا است. این شرایط زمانی ایجاد می شود که یک برآمدگی در ناحیه فاسیای کف پا ایجاد شود. این برآمدگی معمولاً در قسمت میانی انحنای کف پا ایجاد می شود. این شرایط اغلب باعث ایجاد درد در هنگام راه رفتن می شود که علت آن وارد شدن فشار به کف پا به خاطر برآمدگی می باشد

متاتارسالژیا (Metatarsalgia)

متاتارسالژیا اصطلاحی است که برای درد ناحیه جلوی پا به‌کاربرده می‌شود. در این بیماری اغلب درد به‌صورت سوزش خود را نشان می‌دهد که شدت آن می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در این حالت درد هنگام راه رفتن بدتر می‌شود. این درد می‌تواند یک یا چند انگشت را در نزدیکی سینه پا درگیر نماید، گاهی اوقات نیز تمام پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر عاملی که باعث وارد آمدن فشار و یا تنش اضافی بر سینه پا شود، می‌تواند منجر به متاتارسالژیا شود، به‌عنوان‌مثال، پوشیدن کفش تنگ برای مدت طولانی، ورزش‌های تماسی و یا اضافه‌وزن. افراد مسن‌تر بیشتر مستعد ابتلا به متاتارسالژیا هستند. در اغلب موارد متاتارسالژیا را می‌توان با استفاده از درمان " PRICE " (حفاظت، استراحت، یخ، بانداژ و افزایش سطح عضو آسیب دیده)، مسکن، تغییر کفش و استفاده از کفی‌های جاذب شوک درمان نمود

.

– ضربه ها و شکستگی های حاد و مزمن

در ادامه سعی میکنم به طور خلاصه در باره هر یک از موارد فوق توضیح دهم. توضیحات کاملتر را میتوانید با کلیک روی هر کدام بدست آورید

یکی از شایعترین پاسخ هایی که ما به این سوال شما عزیزان که درد کف پا از چیست پس از معاینه و شرح حال و در صورت لزوم تصویر برداری میدهیم، خار پاشنه است.

 

خار پاشنه یا به اصطلاح فاشیت پلانتار با درد اطراف پاشنه مشخص میشود. این درد معمولا قابل تحریک با فشار است.

 

درد خار پاشنه در اغلب موارد صبحگاهی است و معمولا بعد از چند قدم از بین میرود. با پیشرفت بیماری درد در اغلب ساعات شبانه روز باقی می ماند و از بین نمیرود.

 

علت ایجاد خار پاشنه را باید به دقت بشناسید تا در درمان با پزشک خود بتوانید در روند درمان همراهی کنید.

 

 

 

علل سه گانه ایجاد خار پاشنه بطور خلاصه شامل موارد زیر است:

 

۱- عدم هماهنگی میزان وزن وارده به پاشنه با توان آن

 

۲- استفاده نامناسب از کفش و یا کفش و کفی نامناسب.

 

۳- زمان نامتناسب فشار وارده

 

 

 

پس برای درمان باید با کاهش وزن و کاهش زمان ایستادن و راه رفتن روی پاشنه آسیب دیده ، فشار وارده به بافت را کاهش داد. کفش نقش بسیار مهمی در روند درمان خار پاشنه دارد که پس از معاینه و اسکن پا تجویز میشود. ورزشهای کششی صبحگاهی قبل از اولین قدم میتواند در کاهش درد و التهاب موثر باشد

کف پای صاف به دو دسته تقسیم میشود

کف پای صاف منعطف

کف پای سخت

 

 

هر کدام از این دسته ها به زیر شاخه های مجزا تقسیم میشوند که جزعییات آن از حوصله بحث خارج است.

 

کف پای صاف منعطف کودکان  که یکی از علل شایع مراجعه خانواده ها می باشد، معمولا بدون درد است. با گذر زمان و عدم استفاده از کفش و کفی مناسب و درمان به موقع میتواند باعث تاندونیت و درد در قسمتی از پا که در تماس با زمین است بشود.

 

 

 

کف پای صاف غیر منعطف در اغلب موارد میتواند باعث ایجاد درد در کل کف پا شود. درمانهای مختلفی از تغییر کفش و کفی مناسب تا تزریق ازون و کورتون و جراحی در صورت تشخیص پزشک برای شما ممکن است تجویز شود

داروهای گیاهی مفید برای پا درد

 

 

 

 درد پا یکی از رایج ترین بیماریها است که افراد از همه گروه های سنی تحت تاثیر قرار میدهد. درد پا می تواند در هر نقطه از پا از جمله انگشتان، پاشنه پا، مچ پا یا قوس پا رخ دهد و می تواند علل مختلفی داشته باشد نظیر: کهولت سن، پوشیدن کفش نامناسب، پیاده روی بیش از حد، برای زمانی طولانی روی پا ایستادن ، شکستگی، کمبود مواد معدنی، ناخن پای روینده در شصت ، دیابت و  شرایط دیگر.

 

 

چیزهای بسیاری در دسترس هستند که می توانید در خانه به طور طبیعی درد پای خود را تسکین دهید.

 

 

 در اینجا 10 داروی خانگی برای درد پا را بیان میکنیم.

 

1.سرکه

 سرکه در درمان های مختلفی استفاده می شود و می تواند درد پا بر اثر رگ به رگ شدن و یا بعلت های دیگر را با کاهش التهاب تسکین دهد.

 

 

 • وان را با آب داغ پر کنید. دو قاشق غذاخوری سرکه در آن بریزید. همچنین می توانید نمک دریا یا نمک فرنگی اصل را نیز با آن مخلوط کنید.اگر هیچکدام را نداشتید، فقط از نمک طعام استفاده کنید و پای خود را به مدت 20 دقیقه در آن خیس کنید.

 

 

سرکه می تواند درد پا بر اثر رگ به رگ شدن را با کاهش التهاب تسکین دهد

 

 

 • روش دیگر، تهیه ی مخلوطی از سرکه و آب در دو ظروف بمقدار مساوی است. یکی آب سرد و دیگری آب گرم. یک حوله را در مخلوط آب گرم خیسانده و فشار داده، سپس آن را اطراف پای خود به مدت پنج دقیقه بپیچید. همین کار را نیز با مخلوط آب سرد انجام دهید. روزانه این عمل را حداقل سه یا چهار بار تکرار کنید.

 

 

 

 2.آب گرم و آب سرد

آب گرم و آب سرد می تواند در درمان درد پا موثر باشد. درمان با آب گرم، جریان خونرسانی به پا را افزایش میدهد و درمان با آب سرد التهاب را کاهش می دهد.

 

 

 • یک سطل را با آب سرد و دیگری با آب گرمی که قابل تحمل باشد، پر کنید . روی یک صندلی راحت بنشینید و پای خود را به مدت سه دقیقه در آب داغ نگه دارید و سپس همین کار را با آب سرد بمدت حداقل 10 ثانیه تا یک دقیقه انجام دهید. اینکار را دو یا سه بار انجام دهید و سرانجام در حمام پای خود را با آب سرد  بشویید.

 

 • گزینه دیگر اینست که یک پد گرما و بسته یخ را بطور متناوب به مدت 10 دقیقه برای کاهش درد پا روی پایتان بگذارید.

 

 

 3.سولفات منیزیم یا نمک اپاسوم

سولفات منیزیم می تواند به تسکین فوری درد پا کمک کند. ترکیب گرما و سولفات منیزیم که به خوبی درد پا را تسکین میدهد.

 

•  دو یا سه قاشق غذاخوری نمک فرنگی اصل را در وان آب گرم بریزید.

 

 

•  پاهای خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در وان بگذارید.

 

 

• نمک باعث میشود تا پاهای شما خشک و زبر شود. بنابراین بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

  4. یخ درمانی

 یخ درمانی یک راه خوب برای کاهش درد و تورم پا است. مقدار کمی یخ خرد شده را در کیسه های پلاستیکی کوچک بریزید و از آن برای ماساژ منطقه آسیب دیده در یک حرکت دایره مانند استفاده کنید. همچنین می توانید کیسه ی سبزیجات منجمد شده را در یک حوله نازک پیچیده و استفاده کنید.

 

 

 سرما به طور موقت باعث بی حس شدن انتهای عصب در ناحیه دردناک شده و به شما آرامش می دهد. همچنین تورم را نیز کاهش میدهد. بسته یخ را بیش از 10 دقیقه در یک زمان استفاده نکنید. زیرا می تواند به پوست و اعصاب آسیب برساند.

روغن میخک در درمان درد مفاصل و  درد پا توسط  افزایش گردش خون ،بسیار موثر است

 

 

  5. روغن میخک

 روغن میخک در درمان سردرد، درد مفاصل، پای ورزشکاران، قارچ ناخن و همچنین درد پا توسط  افزایش گردش خون ،بسیار موثر است.

 

 • برای تسکین سریع، به آرامی پای خود را با روغن میخک ماساژ دهید. این کار جریان خون را تحریک کرده و باعث شل شدن عضلات میشود.همچنین می توانید پا و پاشنه پا را با روغن میخک چند بار در روز ماساژ دهید.

 

 

 • اگر پوست حساس یا نازکی دارید، سه قطره روغن میخک رقیق را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون یا نارگیل و روغن یرجین مخلوط کرده و سپس پای خود را با آن ماساژ دهید.

 

 6. فلفل قرمز

فلفل قرمز منبعی غنی از کپسای سین است که برای از بین بردن درد عضلانی، ورم مفاصل، فشار عضلانی، کمر درد، پا درد شناخته شده است.

 

 

 • اگر پای شما زمانی که سرد میشود،درد میگیرد، قبل از پوشیدن مقداری فلفل قرمز در جوراب خود بریزید. اینکار باعث میشود تا پای شما گرم نگه داشته شود.

 

 

• درمان دیگر اضافه کردن نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز به نصف سطل آب گرم و خیس کردن پاهای خود برای چند دقیقه در آن است. اینکار اثر تسکین دهنده دارد و باعث تسکین درد پای شما میشود

7. روغن های ضروری

روغن های ضروری مانند روغن اوکالیپتوس، روغن نعناع و روغن رزماری به تسکین پاهای خسته، زخم و درد کمک خواهد کرد.

 

 

 1. چهار قطره از هر یک از روغن های اوکالیپتوس و روغن رزماری و دو قطره روغن نعناع را در آب داغ بریزید.

 

 

 2. پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در آن خیس کنید.

8. مریم گلی

اگر درد پای شما بعلت فشار، رگ به رگ شدن و یا جراحت است، میتوانید از گیاه مریم گلی برای رهایی از درد استفاده کنید. همچنین می تواند بوی بد پا را کاهش دهید.

 

 

1. به آرامی تعداد کمی از برگهای مریم گلی را با دست جدا کرده و سپس آنها را در یک قابلمه که کمی کمتر از یک فنجان سرکه سیب در آن ریخته اید،قرار دهید.

 

 

2. مخلوط را بمدت پنج دقیقه بجوشانید.

 

 

 3. یک پارچه ی  پنبه ای را در محلول گرم شده خیس کرده و سپس آنرا روی منطقه آسیب دیده قرار دهید.

 

 

 4. اینکار را چند بار تکرار کنید.

 

 

 

 9.دانه خردل

 دانه خردل در درمان درد پا استفاده میشود و به حذف آب سمی از بدن، بهبود گردش خون و کاهش التهاب و در نتیجه دادن تسکین تورم و درد کمک میکند.

 

 

1. مقداری دانه خردل را بکوبید و آنها را به نصف سطل آب گرم اضافه کنید.

 

 

 2. پای خود را در آن به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار داده و سپس خشک کنید. 

 

 

دفعه بعد هم که درد پا داشتید، به سادگی میتوانید از هر یک داروهای طبیعی که در بالا ذکر شد استفاده کنید. اما اگر درد غیر قابل تحمل بود و بهبود پیدا نکرد، حتما به دکتر مراجعه کنید.

10. مارچوبه

 مارچوبه درمانی موثر برای درد پا است مخصوصا هنگامیکه درد بعلت  التهاب یا ورم باشد. به سادگی ، به مدت چند دقیقه مارچوبه را بخار کنید و سپس آن را بخورید. این نوشیدنی به عنوان یک دیورتیک یا ادرار آور طبیعی عمل می کند، و به دفع کردن مایع اضافی بدن و در نتیجه کاهش التهاب کمک میکند.

منبع:کلینیک ارتوپد فنی فاخر



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 بهمن 1399 | نظرات ()